حاشیه‌های اختتامیه‌ی جشنواره‌ فیلم فجر ۹۸

دسته بندی

اشتراک گذاری


طبق معمول حاشیه‌های اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فجر از خویش جوایز جالب‌تر بود . پس از اعلام نامزدها طبعا تحلیل‌هایی روی قضاوت هیات داوران صورت گرفت . برای مثال این‌که در نظر نگرفتن هادی حجازی‌فر برای فیلم «آتابای» با هر متر و معیاری تعجب آور است و ذهن را به‌این سمت می برد که لابد یک استدلال غیرسینمایی این میانه وجود داشته که حجازی‌فر نامزد اخذ جایزه‌ی شایسته ترین هنرپیشه مرد نشده است . وی با «ایستاده در غبار» نشان بخشید یک استعداد بازیگری به سینمای کشور‌ایران بیشتر شده‌است . در «آتابای» علی الخصوص در دو سوم ابتدایی فیلم در نقش مردی صرفا , خشمگین و مشغول با خودش براق است . سکانس‌های دوتایی‌اش با جواد عزتی جزء شایسته ترین سکانس‌های رفاقتی سال‌های اخیرند .

از آن طرف نامزد نشدن هادی بهروز برای فیلمبرداری دشوار و بالغانه‌ی فیلم «درخت گردو» نیز یکی دیگر از چیزهایی بود که متعجب‌مان کرد . با اعتنا به‌این این‌که یک رئیس فیلمبرداری حرفه‌ای یعنی تورج اصلانی نیز میان هیات داوران بود در نظر نگرفتن فیلمبرداری بهروز که سه فضای متعدد را در فیلم «درخت گردو» تجربه کرده بود , تعجب بیشتری به همراه داشت .

از آن طرف جواد عزتی سال جاری پرکارترین هنرپیشه مرد جشنواره‌ی فیلم فجر بود و در یک سری فیلم نقش نخستین را بازی میکرد . ولی بازی‌های وی مخصوصا در نقش نخستین فیلم «شنای پروانه» نامزد شایسته ترین هنرپیشه مرد نقش نخستین نشد و به جایش صرفا برای بازی در نقش تکمیل کننده فیلم «آتابای» نامزد شد که چه بسا برای آن اجرای نقش براق نیز جایزه نگرفت . مگر چند دفعه رخداد می‌ افتد که یک هنرپیشه در‌این کلیه فیلم بازی کرده و برای نقش‌هایش جانفشانی بکند و در غایت نتیجه ها کارش مورد اعتنا قرار نگیرد؟

بعد از آن می‌رسیم به اشخاصی که در کمال تعجب نامزد شدند . بگذریم از این‌که فیلم «سه کام حبس» سامان سالور فیلم خیر نیست . یکی‌از نقاط ضعف فیلم به هیچ عنوان بازی مالامال آه و ناله‌ی پریناز ایزدیار است . در صورتیکه نیز نامزدی در عمل بوده مرتبط با بازی وی نیست و به نقش پرتنش زن سیاه بختی برمی‌گردد که حتی‌د‌ر نوشتن نیز عالی از عمل درنیامده است . ولی این سال متاسفانه بازیگران زن در فیلم‌ها چندان قدرتمند ظواهر نشدند و نسبتاً شاهد هیچ بازی شگفت‌انگیزی از زنان نبودیم . برعکس بخش شایسته ترین هنرپیشه مرد که به شیوه محسوسی رقابت به هم پیچیده بین‌شان وجود داشته و بازی‌های خیلی نیکی از آن ها دیدیم .

در پخش سیمرغ‌ها البته سعی شد جوری کار بشود که همگی راضی باشند . به فیلم‌های اداره نقط ی اوج تعدادی جایزه دادند و مجید مجیدی نیز به لحاظ می سید که از جوایز راضی باشد . فقط هر که که‌این میانه سرش بی‌کلاه ماند ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم «خروج» بود که صرفا تعدادی جایزه‌ی فنی موفقیت . از آن‌جایی که ابراهیم حاتمی‌کیا هر اتفاقی بیفتد شاکی است در حقیقت داوران چندان ریسکی نیز نکردند .

درصورتی که همین سال شیوه‌ی داوری راز و صدای چندانی به پا نکرد در ازای حاشیه‌های اختتامیه‌ی فستیوال کم کمبود . نخستین بایستی از اجرای محمدرضا شهیدی‌فر بگوییم که بعداز این کلیه سال اجراکننده مراسم اختتامیه بودن انگار جدید با جشنواره‌ی فیلم فجر آشنا شده . تپق‌ زدن‌های مضاعف , ناتوانی در محافظت ریتم و لوس بودن سبب ساز می‌گردد اختتامیه چه بسا بیشتر از ذاتش لحنی محافظه‌کارانه و خسته‌کننده پیدا نماید .



سپس نوبت میرسد به طلبکار بودن مجموعه فیلم «روز صفر» و سعید ملکان که بیان کننده نیز به حضور فیلم‌هایی که عوامل‌شان پیش‌تر فستیوال را تحریم کرده بودند اعتراض داشتند و نیز به قبول فیلم «خورشید» مجید مجیدی . اما که ما نیز به قبول فیلم «خورشید» مجیدی معترضیم . مقررات در امر همه‌ی فیلم‌ها بایستی یکسان باشد و طبق ضوابط فجر فیلم‌ها بایستی گذشته از استارت فستیوال نسخه‌ی کامل‌شان را به محل کار فستیوال تحویل بدهند . اینکه فیلمسازی رانت منحصر به خودش را در فستیوال داشته باشد تا فیلمش دیرتر به نمایش دربیاید قابل قبول نیست . از آن طرف سعید ملکان صحت دارد که سالیان در سینمای کشور‌ایران حضور داشته ولی این او‌لین فیلمش در منزلت کارگردان است و بد نیز فقدان پاره ای خضوع به خرج بدهد و به جای آن بیانیه‌ای که کسی از آن سردرنمی‌آورد در فستیوال حضور پیدا نماید و شجاعانه زمانی یکی‌از جوایز زیادی را که به فیلم «روز صفر» اهدا شد اخذ میکرد از بی‌عدالتی حرف نماید .

امیر آقایی



امیر آقایی و محمدحسین مهدویان فقط لحظات شجاعانه‌ی اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ را رقم زدند که ولی با بی‌ظرافتی تمام از سمت صدا و سیما ممیزی شد . نکته‌ی بامزه‌اش این جاست که زیرا پخش مراسم زنده بود صحیح پس از اینکه جمله‌ی اصل کاری را می‌گفتند دوربین روی آن آقای برای مثال متخصص که پشت صحنه نشسته بود کلید میکرد و وی نیز بدون چاره بود تا تحت رفتن پیروز از روی سن عرش و ریسمان به نیز ببافد .

امیر آقایی از اجرا کننده تلویزیون شبکه‌ی آسمان انتقاد کرد و مهدویان نیز از پدران داغدیده‌ی همه‌ی اتفاقات آبان و علی الخصوص کشته‌شدگان در مراسم تشییع سردار سلیمانی صحبت اظهار‌کرد . به لحاظ میرسد مرزهای ممیزی صدا و سیما هر روز گسترده‌تر می گردد .

اختتامیه‌ی سی و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر صرفا دو کادر دوست‌داشتنی و حقیقی وواقعی و صادقانه داشت . یکی تجلیل از فریدون جیرانی که حافظه‌ی تاریخی سینمای کشور ایران است و به سینما عشق و علاقه می‌ورزد و دیگری تقدیر از مجموعه بچه‌های فیلم «خورشید» مجید مجیدی . زمانی آن دخترک افغان که در جمهوری اسلامی ایران جزء کودک ها عمل است به وسیله برادرش در آغوش کشیده شد و از این بیان کرد که کاش در عالم روزی بیاید که هیچ کودکی عمل نکند . هنگامی آن یکی پسر نوجوان فیلم با آن لحن متعدد و کوچه بازاری از مادربزرگی سپاس کرد که در غیاب بابا و مادرش اورا بزرگ کرده بود . آن یک کدام از مجید مجیدی سپاس کرد که به وی یک رویا کادو داده بود . این لحظه‌ی صادقانه صرفا چیزی است که از مراسم اختتامیه‌ی دیشب برایمان باقی میماند .

اشتراک گذاری