سلبریتی های کم سواد دردسر ساز می گردند

دسته بندی

اشتراک گذاری

سلبریتی های کم سواد دردسر ساز می گردند
معمولا دسته معاش سلبریتی‌ها و اشخاص دارای اسم و رسم در حوزه سینما و تلویزیون و ورزش بیشتر از گروه‌های دیگر از سیاست تا اقتصاد و . . . مورد فضولی و دقت عموم جامعه به ویژه تیم جوان ها و میانسالان است . این گرایش اما عوارض متفاوتی دارااست . از جمله , احتمال برخورداری از مرحله اقتصادی برتر و جور معاش مرفه و اشرافی و علاقه‌مندی در‌پی دنبال کردن ایشان از سمت مردمان تحت عنوان یک کنش ارگانیک اجتماعی که کارکرد اجتماعی و نمونه نقطع ی عطف آن را می‌توان از جامعه , سینما و سلبریتی‌های هنری و ورزشی هند نمونه آورد .
درحال حاضر ولی با بسط کاربری اشکال گوشی‌های هوشمند و دوربین‌دار فی مابین مردمان و از طرفی شایسته ترین آن ها در دست سلبریتی‌ها , وضعیت و قاعده این بده و بستان‌ها دربین این دو مجموعه و جذابیت‌های این بازی‌ها و سرگرمی‌های شخصی و اجتماعی , در گیر تغییراتی حساس شده‌است .
اکنون سلبریتی‌ها از هنری و ورزشی تا سیاسی و اجتماعی در هر حال و وضعیت و لحظه‌ای از شبانه روز و سوای نیاز به حضور و وجود دوربین حرفه‌ای عکاس یا این که فیلمبردار و صدا بردار رسانه یا این که شبکه‌ای تلویزیونی و رادیویی و یا این که امواج فرستنده پیروزی و ارتفاع کوتاه و میانگین و بلندی و صد رد صد سوای دروازه بانی و ادیت و تصحیح خبر نگار و سردبیری , زنده و بی واسطه با هر مخاطبی که اکنون دیگر فارغ از نیاز به داشتن رادیو یا این که تلویزیون و تهیه و تنظیم اعصاب و روان خرد کن آنتن‌های دارای اسم و رسم کهن , مخاطب چرب و نرمی به حساب میآید , از هر ملت و کشوری از هر متاع و سنی , صدا و تصویر مخابره می‌نمایند و این حادثه و هیجان بزرگ در میدان ارتباطات اجتماعی در عین مبارکی و راه‌گشایی‌های متفاوت برای بشر معاصر , بدون شک فارغ از فرمان «آموزش» , «قاعده و قانون» و «اخلاق» میتواند بیشتراز فوایدش , ویرانگر باشد .
قاعدتا این اشخاص به میزانی که جامعه را از ریزه کاری معاش و آنات و احوالات خویش ; مدل پوشش و خورد و طعام و سفرها و یا این که اندیشه‌ها و ذهن ها و عادات و عشق مندی‌های شخصی وخصوصی , از روش دنبال کنندگانشان در فضای مجازی باخبر می نمایند و یا این که در کارها اجتماعی و سیاسی و . . . و سبک و دسته معاش دیگرافراد اظهار لحاظ و مداخله مینمایند به به عبارتی میزان نیز مورد اعتنا و مداخله و مداقه اجتماعی و دنبال‌کنندگان و یا این که چه بسا حکومت‌ها و دستگاه‌های کنترل‌گر و نظارتی و قضایی قرار میگیرند و حتمی است که به‌عنوان یک قاعده کلی در‌این بازی و تعامل دو طرفه آن را پذیرا باشند . در واقع , شیر در اختیار گرفتن کم و کیف عکس العمل دنبال‌کنندگان در دست خویش سلبریتی‌هاست!
ولی گونه این حضور و مداخله این اشخاص در اموری که ذکر آن رفت , غالبا نیز قادر است در مواقعی کارکرد و اثر قسمتی اجتماعی مثبت داشته باشد و هم کارکرد منفی و زیان آور به هم اکنون شخص و جامعه و سبب تولید خسارت‌های دنیوی یا این که معنوی محدود و یا این که فراگیر و گهگاه غیر قابل جبران باشد .
لذا برای قاعده‌مند و قابل در اختیار گرفتن بودن این حضور و تاثیرگذاری و استعمال مثبت شخصی و اجتماعی از خصوصیت آوازه , به لحاظ می رسد می‌بایست اقدامات و آموزش‌هایی مورد دقت قرار بگیرد ;
۱ – از یک طرف حتمی است خویش سلبریتی‌ها , به میزانی که قصد دارا هستند در‌این دور و اطراف حضور فردی و هنری , درحال حاضر با هر کارکرد و هدف ها متعارفی داشته باشند ; از جذب دنبال‌کننده و ثبت و در اختیار گرفتن میزان آوازه یا این که یاد‌آوری اجتماعی گرفته یا این که کارکرهای اقتصادی و درآمدزایی و یا این که سیاسی و یا این که چه بسا ناشی از اثر چکیده در ایفای مسولیت اجتماعی خویش , به به عبارتی اندازه با گذراندن دوره‌های آموزشی فنی و کلاسیک علم رسانه و رسانه داری در فضای مجازی , ضمن تضمین حضور مثبت و موءثر خویش در‌این محیط از میزان آسیب‌های فراوانی که ممکن است در این راه به شخصیت و مقام هنری و آوازه ایشان لطمه بدون شوخی وارد نماید و یا این که ساخت خسارت‌های اجتماعی و . . . , دوری نمایند .
۲ – مبادرت اضطراری دیگر علاوه بر لزوم شناخت و دانایی پیشین سلبریتی از حضور در فضای مجازی , بهره‌مندی و مشورت کردن دریافت کردن از یک دستیار و مشاور رسانه‌ای و کارشناس در علم ها ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی است , همچنانکه بخش اعظم اشخاص پر اسم و رسم و سلبریتی‌های جهانی و فراملی , کماکان که شاهدیم علیرغم داشتن دنبال‌کنندگان یکسری آبادی یا این که صد میلیونی و بهره‌مندی‌های چندگانه گوناگون شخصی و اقتصادی و یا این که ایفای مسولیت اجتماعی و کنشگری اجتماعی در مرحله جهانی از این حضور قادر , با یاری دریافت کردن و مشاوره‌های رسانه‌ای و یا این که چه بسا حقوقی با کمترین زخم ممکن شخصی و مخرب اجتماعی , کماکان به حضور خویش با موفقیت ادامه میدهند و در عین حالا اطراف شخصی , خانواده , فکر و ذهن ها و هم حرمت دنبال‌کنندگان و مخاطبانشان هم مراقبت و صیانت می‌گردد .
۳ – بر دستگاه‌ها و نظام‌های آموزشی متفاوت و قانونی و غیر رسمی تا سمن‌ها و فعالان این میدان , فرض است که تحت عنوان یک ضرورت اجتماعی با فراگیری و ارتقای تراز علم رسانه‌ای همگانی در رده استفاده کننده و دنبال‌کننده رسانه‌ای از میزان خسارت‌های ایشان ; در دام کلاه برداری‌ها افتادن و سرقت‌های اینترنتی گرفته تا زد خورد در عشق‌های نافرجام اینترنتی تا کنش‌گری مطلوب شخصی و اخلاقی و رفتاری برعلیه حضور و خود نمایی مجازی سلبریتی‌ها , بکاهند و دستکم این علم واجب در‌حد یک واحد درسی یادگرفتن همگانی و قانونی و یا این که غیرقانونی , بدون واسطه یا این که غیرمستقیم , به هر ترتیب به جامعه منتقل شود . غفلت از دستور صواب و معمولی و حساس «آموزش» در موضوعات مبتلابه و در هر مرحله و کم و کیفی , از مطرح ترین آسیب‌های دهه‌های اخیر و عدم موفقیت‌ها و پیدایش ناکامی‌های جامعه معاصر اهل ایران است!
۴ – بر سازمانهای کنترل‌گر و قضایی – حقوقی و تقنینی , فرض است که با افزایش , تایید و ثبت یا این که تدوین کردن و ثبت ضوابط و ضوابط اضطراری و مربوط , در ساخت مورد قاعده‌مند کنش‌ها و کنشگری‌ها و حضور امن و کم جراحت کلیه آحاد از دنبال‌کننده تا سلبریتی و تمامی فعالیت‌ها از سیاسی و هنری تا اقتصادی و اجتماعی , در فضایی روشن و روشن بطوری که جزا و جریمه‌ها موضوعه , روشن و آشکار و سوای ابهام و نیاز به استفساری , نسبت به اشخاص مشخص و معلوم باشد , اقدامی عاجل کنند .
۵ – این روز ها متاسفانه با اوج‌گیری و شیوع کرونا مجددا شاهد اپیدمی و شیوع بعضا آسیب‌ها و مضراتی که در صدر به آن اشاره شد بوده و هستیم , چه مخاطبان و دنبال‌کنندگان یادگرفتن ندیده و خامی که مانند بره‌ای در دست گرگ‌های مجازی و در لایوها و پست‌ها و . . . دریده نشدند! چه مطالب لاف و اشتباه و فارغ از مبداء موثق و یا این که لفظ ها رکیک و فحاشی‌ها و غیراخلاقی‌هایی که سوای ادیت و تصحیح و دروازه بانی خبر نگار و سردبیری رد و بدل نشد و چه دسته‌گل‌هایی که سلبریتی‌های ناآگاه و فراگیری ندیده علم رسانه و هیجان زده از آوازه و گنج و رفاه و یا این که دوستان عزیز و رفقایشان که از خصوصی‌های خویش , به آب ندادند! درحال حاضر چه به عذر و برهان بی‌خوابی‌ها و خواب نما شدن‌های معروفشان , چه ناشی از جوگیری‌های مسولیت اجتماعی و ژست‌های مرشد و عقل اعظم و دانای‌کل پنداری‌هایشان در عین ناآگاهی‌های همگانی ایشان و اما سوای حضور و مشاوره یک مشاور رسانه . غفلت در‌این امر خطیر از طرف طرف‌های مشغول و مسئول , از مردمان و مخاطبان و دنبال‌کنندگان تا سلبریتی‌ها و مدیران و مسوولان , سبب ساز بسط قضیه هرچه بیشتر بی‌اخلاقی‌ها و سَرخوردگی‌ها و یا این که چه بسا شیوع جریمه ها متفاوت و از در بین رفتن هرچه بیشتر سرمایه‌های اجتماعی مرزو بوم بین مخاطبان و دنبال‌کنندگان و هم دربین سلبریتی‌ها از حوزه‌های فرهنگ وتمدن و هنر و ورزش تا سیاست و اجتماع و اقتصاد خواهد شد .

اشتراک گذاری