هشتاد  درصد فیلم های سینمای کشور‌ایران مخاطب ندارد

دسته بندی

اشتراک گذاری

سجاد نوروزی رئیس بهشت سینمایی آزادی در رای زنی با مهر در رابطه نمایش اینترنتی فیلم‌های سینمایی بیان کرد : عبد و بنده به‌عنوان مسئول دومی بهشت سینمایی پرفروش مرز و بوم و یک فعال فرهنگی موافقت تام و تمام خودم را با نمایش اینترنتی اعلام می کنم و آن را یک رخداد عالی و خوش یمن در جهت رویش سینمای جمهوری اسلامی ایران می دانم که یاری دوچندان متعددی به کیفیت ساخت و چرخش اقتصادی سینمای کشور‌ایران خواهد کرد .

نوروزی افزود : عوارض این قضیه حسی و ظنی نیست , بلکه یک دعوا کاملاً تخصصی و کارشناسانه داراست . متأسفانه در بعضی از رسانه‌ها با این مورد به صورت رمانتیک برخورد می‌گردد که به نظرم از عمق کارشناسی مشاجره کم می‌نماید . سوای این بحث‌ها در‌حالتی که به فرمان «اکران» در سینمای جمهوری اسلامی ایران و چرخش مالی نتایج از آن نگاهی بیندازیم , پاسخ سوال ها خویش را اخذ میکنیم .

او خاطر نشان کرد : اولی پرسش حساس این است که تعدادی فیلم در سال ۹۸ به فروش بالای ۱۰ میلیارد رسیدند؟ تنها ۹ فیلم توانستند چنین فروشی را تجربه نمایند . این در حالی است که سال قبل قریب به هفتاد فیلم به نمایش همگانی درآمد یعنی چیزی در حدود پانزده درصد . در صورتی‌که سال ۹۷ , ۹۶ , ۹۵ و… را نیز بررسی کنیم گشوده نیز به همین آمار می‌رسیم . سالانه فی مابین ۱۰ تا ۱۵ فیلم میباشند که فروش عالی را به دست می آورند که‌این فروشِ «خوب» الزاماً به معنای «سودده بودن» نیست . برخی وقت‌ها بعضا فیلم‌ها به فروش نیکی می‌رسند البته با این فروش صرفاً هزینه اول ساخت آنان نتایج شده , بدین ترتیب سوال این است که‌این سینما چه‌طور به حیات خویش ادامه می‌دهد؟

نوروزی اذعان کرد : سال پیشین چیزی در حدود هشتاد فیلم درخواست کننده حضور در سی و هشتمین فستیوال فیلم فجر بودند که چنانچه سهل‌گیرانه میانگین هزینه ایجاد هر فیلم سه میلیارد تومان در لحاظ بگیریم , چیزی در حدود ۲۴۰ میلیارد تومان صرف ساخت این اثرها شده در حالی که کل فروش سال ۹۷ و ۹۸ هریک چیزی در بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ میلیارد تومان بوده , نیمی از این ۲۸۰ میلیارد تومان برای سینماداران است و بخش دیگری نیز مشمول مالیات‌های رنگارنگ است .

مدیریت سینما «آزادی» خاطر نشان نمود : براین اساس گشاده‌دستانه , چیزی در حدود چهل درصد این فروش به صاحبان اثر بازگشته , با این وصف سوال اصولی این است که چه‌گونه نتیجه ها صنعت سینمای یک مرزوبوم برای تهیه‌کنندگان اثر ها قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که دست‌کم ۲۴۰ میلیارد خرج ساخت فیلم‌های گوناگون شده است؟ غیر از این است که‌این رخداد با پول ارگان‌ها و سرمایه‌گذاران بخش سری افتاده است؟ به این ترتیب در معادله سینمای جمهوری اسلامی ایران مقوله‌ای به اسم «مخاطب» محل دقت نیست و اساساً پول این سینما را مخاطب نمی‌دهد . یعنی یا این که دولت میدهد , یا این که سازمان های دیگر و یا این که به هر عاملی سرمایه‌گذاران بخش محرمانه . با این اوصاف از این هشتاد فیلم فقط ۱۵ درصد به فروش عالی می‌رسند یعنی چیزی در حدود هشتاد درصد محصولات سینمای کشور‌ایران مخاطب ندارند و فیلم‌ها خرج خویش را در نمی‌آورند . پس در‌صورتی‌که آن هشتاددرصد در سامانه‌های اینترنتی نمایش شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا سینماداران متضرر میگردند یا این که صاحبان اثر؟ جواب این است : هیچ کدام!

او خاطر نشان کرد : صورت مسائل به نظر استدلالی و فنی عیان است . گویا است که در حالتی‌که سالن‌های سینما بتوانند سانس‌های بیشتری به فیلم‌های پرفروش از جمله کمدی و غیرکمدی بدهند چه میگردد . در آن صورت فیلمی مثل «شبی که ماه بدون نقص شد» یا این که «سرخپوست» دیگر به فروش ۱۸ میلیاردی و ۱۴ میلیاردی نمی رسد بلکه سی میلیارد و بیشتر فروش مینمایند یا این که فیلمی مثل «مطرب» دیگر به فروش ۳۸ میلیاردی نمیرسد و ممکن است فروشی ۶۰ میلیاردی داشته باشد . نتیجه‌گیری منطقی این است که بخش اعظم خرج سینماهای جمهوری اسلامی ایران برآمده از فروش ۱۰ یا این که ۱۵ فیلم است و سایر فیلم‌ها در حیات کلی سینمای کشور‌ایران هیچ نقشی ندارند . بدین ترتیب این‌که گفته شود تمامی سینماداران مخالف نمایش آنلاین می‌باشند , دستور صحیحی نیست .

رئیس سینما آزادی توضیح اعطا کرد : همگی فیلم‌ها بالاخره یک یا این که دو سانس عالی دارا‌هستند . ولی رایج این است که سینماداران پنج یا این که شش روز به فیلم‌ها سانس‌های عالی می دهند که در حالتی که نفروشند آن سانس‌ها را از فیلم‌ها می گیرند و به دیگر فیلم‌ها می دهند و این ارگانیک است . اصلاً غیرممکن ممکن است که سینمادار به فیلمی که پتانسیل فروش داشته باشد , سانس ندهد این فرمان ممکن است چنانچه فیس دهد که چهار یا این که پنج فیلم پرفروش به طور همزمان به نمایش دربیاید البته غیر ممکن است فیلمی قابلیت و امکان فروش داشته باشد , در حالت معمولی به نمایش دربیاید و سینمادار به آن فیلم سانس ندهد زیرا در آن صورت به خودش لطمه‌زده , دیدنی است که بیان‌کنم سال پیشین چه بسا سانس‌های ظهر بعضا فیلم‌های پرفروش حدود سی تا پنجاه درصد گنجایش تالار را لبریز کردند . این فرمان نشان می دهد فیلمی که مخاطب داشته باشد چه طور در نمایش کار می‌نماید .

او تاکید کرد : به صورت معلوم در فصل‌زمستان قبل , سه فیلم پرفروش به صورت کلی حدود ۲۶ میلیارد تومان فروخته‌اند . ازاین میزان فروش , ۱۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان سهم فیلم «مطرب» بوده است . «زیرنظر» با ۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان و «جهان با اینجانب برقص» با ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در رده‌های بعدی قرار دارا‌هستند . به عبارت دقیق‌تر این سه فیلم به صورت کلی حدود ۶۰ درصد از فروش زمستانی را از آن خویش کرده‌اند که در شرایطی‌که سانس‌های بیشتری در اختیار داشتند احتمالا ۱۰۰ درصد فروش فصل زمستان برخوردار می‌شدند!

نوروزی اعلام‌کرد : این که هشتاد درصد محصولات سینمای جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به فروش خیر رسد صرفاً خلل نمایش نیست بلکه اختلال ایجاد است . یعنی خط نخستین این فرایند در گیر اختلال است خیر تراز انتها آن که نمایش است . درهرمورد بخش اعظم این فیلم‌ها به هر علتی نمی‌توانند مخاطب پیدا نمایند که‌این فرمان را می بایست در مجالی دیگر بررسی کرد .

رئیس فردوس آزادی مطرح کرد : نمایش اینترنتی در تمام عالم همگانی است . تحت عنوان جدیدترین مثال فیلم «کاپون» که بازی تام هاردی راجع به معاش آل کاپون گانگستر مشهور است , قرار است به صورت اینترنتی نمایش شود . تا جایی که می دانم شرکت یونیورسال پیش‌تر ۲ فیلم «مرد نامرئی» و «ترولها : تور جهانی» را بدین این راه نمایش کرده بود . در‌این روش مخاطب با پرداخت در حدود بیست دلار به مقطع چهل و هشت ساعت قادر است اثر را در وبسایت‌های تک فروشی نظیر iTunes و Google play ببیند .

نوروزی خاطرنشان کرد : با دقت به گنجایش کم تالار در سینمای کشور ایران و همینطور ماهیت ساخت فیلم در مرزوبوم , نمایش اینترنتی عمل مضاعف پسندیده‌ای است . بعضا فیلم‌ها قاعدتاً از لحاظ منطق اقتصادی و معیارهای معلوم نباید در تالار سینما نمایش شوند و میتوانند مستقیماً در او وی دی‌ها به نمایش دربیایند . این فرمان در همگی جای جهان همگانی است و الزاماً اینچنین نیست که هر فیلمی که ساخت می‌گردد حتماً در تالار سینما به نمایش درآید . به نظرم این اثر ها با نمایش آنلاین اتفاقاً عایدی بیشتری نیز خواهند داشت . چراکه فقط یک سوم درآمد فیلمی که به نمایش همگانی در سینماها درمی‌آید , به دست تهیه‌کننده میرسد درحالی که همین رقم و چه بسا بیشتر را میگردد به راحتی از سامانه‌های او وی دی به دست آورد و از آن سو با سبک شدن سبد نمایش , می‌توان فروش حقیقی وواقعی فیلم‌های پرمخاطب را تجربه کرد .

رئیس فردوس آزادی در پایان بابیان این‌که پس از فروکش کردن مسائل کرونا ناممکن است به شیوه‌ای کلاسیک عصر قبل راجع‌به نمایش برگردیم اعلام‌کرد : سینمای کشور ایران نمی‌تواند مانند قبل حیات داشته باشد و در حالتی که قرار باشد مانند قبلی هر ۲ هفته یک توشه تعدادی فیلم به سبد نمایش طولانی تر شوند , صنعت سینما در مملکت نابود خواهد شد . جدای از مساله فنی که شرح دادم در شرایطی‌که فیلم‌ها در سامانه‌های اینترنتی به نمایش دربیایند ازدحام نمایش نیز کم خواهد شد و این فرمان کاملاً به نفع سینمای جمهوری اسلامی ایران است .

اشتراک گذاری