کریستوفر نولان تاریخ نمایش فیلم هایش را تغییر نمی دهد
برخلاف تمام فیلمهای سینمایی دیگر استودیوهای هالیوود , کمپانی برادران وارنر باتوجهبه خواهش کریستوفر نولان تا آخری لحظهی ممکن مبادرت به تغییرو تحول مورخ نمایش فیلم Tenet نخواهد کرد .
کمتر سینمارویی را میتوان یافت که از تعهدِ ظاهرا بیپایان کریستوفر نولان به نمایش فیلمهای خویش در سالنهای سینما و نگهداری احترام مردمان نسبت بهاین مکانها باخبر نباشد و نداند که وی تا چه مقدار با اقدامهای متفاوت عملکرد به زنده نگه داشتن سالنهای پخش فیلم دارااست . یکسری و یکسری هفتهی گذشته هم مولف و کارگردان فیلم Inception ( اینسپشن ) نامهای سرگشاده را در روزنامهی واشنگتن پست خطاب به همگان نوشت و از تکتک اشخاص دخیل در دنیای پخش فیلمهای سینمایی از جمله بینندگان , کارمندان سالنهای سینما و استودیوها خواست که گرهخوردگی دور از شوخی فرهندگی بشر روز جاری به هنر هفتم را فراموش نکنند و برای زنده کردن و زنده نگه داشتن لذت گام گذاشتن به سینماها بجنگند .
پس خیره کننده نیست که نولان درحالیکه نمایش در چنین قوانینی قادر است شرایط مالی فیلم ۲۲۵ میلیون دلاری تازهی او ( با اختلاف , پرخرجترین فیلم اورجینال عالم سینما در ۱۰ سال اخیر ) را بهخطر بیاندازد , اینچنین برای نگه داشتن مورخ اکرانِ اعلامشده می جنگد . منزلت وی هم باعث می شود که برخلاف بخش اعظم کارگردانها که نمیتوانند دربرابر تصمیم تهیهکنندگان برای تعیین زمان نمایش اثر حرفی بزنند , برادران وارنر درخواستها و تاکیدهای او روی آنهارا دورازشوخی بگیرد .
فیلم Tenet
ایندیوایر درین ارتباط گزارش میدهد که چه بسا چنانچه سینماها تنها با نصف گنجایش یا این که چه بسا یکسوم گنجایش دائمی خویش به عمل بپردازند , نولان فیلم سینمایی TENƎꓕ را هفدهم ژوئیه ۲۰۲۰ ( آدینه , ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ) روی پردههای نقرهای میفرستد . در حقیقت مورخ نمایش فیلم Tenet صرفا در حالتیکه تغییر تحول مینماید که نسبتاً هیچ سینمایی در سرتاسر عالم و به ویژه باطن مملکت ایالات متحده فعال نباشد و عملا راهی برای نمایش همگانی اثر بهوجود نیاید .
داستان از جایی عجیبتر میگردد که بدانید مطابق صحبتهای نویسندهی ایندیوایر احتمال دارد «تنت» تا یکسری هفته بعداز آغاز نمایش حکم فقط فیلم تازه روی پرده را داشته باشد و اینگونه به سالنهای سینمایی همچون انواعواقسام شعبههای AMC Theatres که بهشدت از لحاظ مالی در فشار قرار داراهستند , امداد دورازشوخی نماید . چه بسا پیشبینی میشود که در صورت تغییرو تحول نکردن مورخ نمایش این فیلم , سینماها برای حمایت از این تکان در تمام سانسها «تنت» را روی پرده ببرند و ولی از نمایش تبلیغات پیش از پخش فیلم نیز دوری نمایند ; تا کسی بیدلیل و برای بازه زمانی بیشتر در تالار سینما نماند .
کریستوفر نولان
برادران وارنر به نویسندهی ایندیوایر گفته است که کریستوفر نولان تمام شغل های با اهمیت پایه گذاری کردن فیلم Tenet را همراه با جنیفر لیم تا پیش از بیستم مارس به پایان رساند , کلیه اشخاص را به منزل ارسال کرد و بیان کرد که فرایند آخری بنا کردن و اعمال جزئیات پایانی را بهتنهایی عاقبت میرساند . طوری که استودیو چنانچه ممکن است انتظارش را نداشت , یک دفعه به خویش آمد و روءیت کرد باتوجهبه فعالیت کارگردان از منزل «تنت» هیچ مشکلی برای نمایش در هفدهم ژوئیه ندارد .
تام برگمان , تحلیلگر عالم سینما در اینباره می گوید :
فیلمهای کریستوفر نولان بزرگترین بلاکباسترهای تابستانی عالم نیستند . ولی وی در سال ۲۰۱۷ میلادی «دانکرک» , شایسته ترین فیلم سال از نگاه میانگین نمرهی منتقدها در متاکریتیک را به سالنهای سینما ارسال کرد و بیش تر از ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی را تجربه کرد . سالنهای سینما به چنین اشخاصی نیاز داراهستند . به سازندگان فیلمهایی پرکشش برای مخاطب که ارزشهای سینما را نیز به یاد آنها می آورند . برادران وارنر با نمایش این فیلم در چنین مورخ عجیبی بعداز تعدادی ماه تعطیلی دنیای هنر هفتم به خیلیها می گوید : «بفرمایید! این تجربهای است که نمی توان در منزل و با یک فیلم دیجیتالی تازه داشت . این یکیاز فیلمهایی است که بایستی در سالنهای بزرگ روءیت کرد و با آن به یاد آورد که چرا سینما اهمیت دارد» .
آنهایی که می پرسند چرا برادران وارنر به خواهش وی بر طبق نمایش فیلم دراین مورخ دقت می کند , می بایست بدانند کهاین استودیو نمیخواهد کارگردان فیلم Interstellar را از دست بدهد . Tenet نهمی همیاری بی واسطه نولان با کمپانی برادران وارنر است . همگی نیز عالی می دانند که چهقدر این همیاری برای استودیو پرمنفعت بوده است و چهقدر نولان بیشتر از هر فیلمساز دیگری روز جاری به زنده نگه داشتن سالنهای سینما میاندیشد . کریس نولان مدام گفته است که فیلمهای مرا لطفا علیه پردههای سینمایی بزرگ ملاحظه کنید و تمام داده ها منتشرشده و تریلر پخششده از «تنت» نیز بهصورت غیرمستقیم فریاد میزنند که ما می بایست همین عمل را انجام دهیم .
احتمال دارد این تکان درنهایت از لحاظ مالی پیروز باشد . احتمال دارد نیز اینطور نشود . اما سینمادارها این جنبش را فراموش نخواهند کرد . چه بسا درصورتی که درنهایت «تنت» بخت نمایش شدن در هفدهم ژوئیه را از دست بدهد , آنها از یاد نمیبرند که کدام بلاکباستر میخواست تا نهایی لحظه برای نمایش شدن باطن سالنهای سینما هنگامی که آن ها بیشتر از مدام به چنین فیلمی نیاز داراهستند , بجنگد .