گلادیاتور 20 ساله شد

دسته بندی

اشتراک گذاری

گلادیاتور 20 ساله شد
آرتور تری دی مکس طراح صحنه فیلم حماسی «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات که چیره پنج جایزه اسکار از جمله جایزه شایسته ترین فیلم سال شد , در حالی که ۲۰ سال از وقتی هنگامی که فیلم نمایش شد می‌گذرد , در رابطه رعایت ریزه کاری در تجدید بنا فضای رم باستان در‌این فیلم , تأکید می‌نماید که‌این یک فیلم سینمایی بود , خیر فیلم مستند .

این فیلم دومی همیاری از ۱۳ پروژه مشترک دربین تری دی مکس و اسکات بود که از سال ۱۹۹۷ با فیلم «جی‌آی جین» آغاز شده بود . جدیدترین همیاری این دو اخیراً با فیلم «آخرین دوئل» رقم خورد که قرار بود بیست‌وپنجم دسامبر نمایش شود ولی به دلیل کرونا تا سال ۲۰۲۱ به عقب افتاد .

تریدی مکس به یاد میاورد که در کولوسیوم در رم کنار ریدلی اسکات ایستاده بود که‌این کارگردان رو به وی کرد و اعلام کرد لوکیشن برای چیزی که در ذهن دارااست کوچک‌تر از حد نیاز است . تریدی مکس با خنده میگوید : ریدلی می‌خواست سکانس‌هایی بسازد که یگانه خودش بودند . به تفکر مسابقه درشکه‌رانی در کولوسیوم بود .

در واقع کولوسیوم حقیقی و واقعی برای رقابت‌های گلادیاتورها و خیر مسابقه درشکه‌رانی به کارگیری میشد , زیرا آن مسابقه‌ها در سیرک ماکسیموس برگزار می‌شدند .

تری دی مکس که سال ها در رم معاش کرده بود توانست یک تولید کننده درشکه پیدا نماید . عمل آنان این بود که به سبک سیرک ماکسیموس درشکه‌ها را برای تفریح بسازند . وی می گوید : آن ها در غایت درشکه‌ها را ساختند و ما آن ها را تزیین کردیم .

ولی 3dsmax میگوید نقاشی‌های احساسی و شرقی قرن نوزدهمی منشاء الهام حساس ظواهر فیلم بودند . وی می گوید خالقان این اثر ها تصوری که از روم باستان داشتند را تصویر کردند و به آن جان بخشیدند .

در هنگام ساختن صحنه‌های فیلم , طراح صحنه می‌خواست از استودیو فیلم مدیترانه در جزیره ها مالت به کار گیری نماید ولی دینو دو لارنتیس داشت «ی و – ۵۷۱» را آنجا فیلمبرداری می کرد و 3dsmax نتوانست از فضای تانک آبی رنگ که آنجا وجود داشت برای کولوسیوم به کارگیری نماید . بدین ترتیب روم باستان را نزدیک «فورت ریکاسولی» که از یک سمت به دریا رویکرد داراست , تجدید بنا کرد .

تری دی مکس میگوید : ما بیشتر میزان دارایی جلوه‌های ویژه فیلم را خرج آن صحنه نخستین کردیم که همگی وارد صحنه پیکار میگردند تا بشود آن گردش ۳۶۰ درجه‌ای را درآورد .

این طراح صحنه به خاطر محدودیت دارایی صرفا دو سوم از کولوسیوم را مرمت کرد . وی و تیمش صحنه را طبق پرسپکتیو فیلمبرداری هر روز می‌ساختند . وی بیان کرد برای عوض کردن زاویه دوربین از رده امپراتور به منزلت سناتورها ; تمام مجسمه‌ها , بنرها و آیات را منتقل می‌کردند و زمانی فیلمبرداری تمام می شد نگاتیو را برعکس می‌کردند و این منجر می شد به لحاظ رسد آن سوی زمین پیکار نیز درست شده و موجود است .

برای ساختن زمین مبارزه کوچک‌تری که ماکسیموس در بالا در آن گلادیاتور شدن را یاد می گیرد , تری دی مکس و تیمش از روش‌های سنتی آجرسازی فایده بردند . وی میگوید : ما ۲۰ هزار خشت خشتی ساختیم و گذاشتیم پایین نوروفروغ خورشید کم آب بشوند٬ ولی برای مطمئن شدن آنها‌را با فولاد نیز تقویت کردیم .

عمل ساخت کاخ امپراتور با ترکیبی دیدنی از دقت به ریزه کاری ظریف و همینطور بدشانسی پیش رفت . فضای کاخ که تقریباً ۳۰ متر در ۸۰ متر بود , روی یک پلتفرم ساخته شد .

تریدی مکس می گوید : فیض عمل شد یک صحنه زیاد خوشگل با جزئییات بسیار با تمام اقلام روم باستان که از مرمر تقلبی و پلاستیک درست شده بود… نو سقف را تمام کرده بودیم که مجموعاَ ناحیه بزرگ‌ترین توفانی آمد که میهن تا آن موقع چشم بود . توفان سقف را نابود کرد و دیوارهای کاخ که صرفا بایستی رمز نیز می‌شدند را از دربین موفقیت .

وی در پایان بیان کرد : هنگامی برگشتیم تا خسارت‌ها را برآورد کنیم ریدلی شوخ‌طبعانه ذکر کرد چه عالی در گذر سال ها باقی مانده!

اشتراک گذاری