‏نقد و بررسی فیلم اتاق امن Panic Room 2002

دسته بندی

اشتراک گذاری

درباره ی فیلم اتاق امن Panic Room

کارگردان فیلم اتاق امن Panic Room: دیوید فینچر
نویسنده: دیوید کوپ
بازیگران: جودی فاستر، کریستین استوارت، فارست ویتکر و…

 

خلاصه ماجرا  Panic Room

فیلم اتاق امن Panic Room روایت ماجرا مادر و دختری است که بعد از فاصله گرفتن از زندگی قبل خود درپی ساختن زندگی مستقلی می‌باشند . مگ آلتمن که اخیرا از همسرِ‌ثروتمندش جدا شده , همراه دخترش سارا به خانه‌ای تازه در ناحیه منهتن نیویورک نقل مکان می کنند تا زندگی دونفره تازه‌ای را آغاز نمایند .

 

نقد فیلم اتاق امن

دیوید فینچر در فیلم اتاق امن Panic Room هنر خویش را به رخ میکشد و می‌توان ذکر کرد فیلم اتاق امن , فیلم تک لوکیشنی‌ست که قرار است اتفاقات بزرگی درآن صورت دهد , سوای آنکه از حساسیت آن ها کاسته شود .
اتومبیل اسرارآمیز فیلم اتاق امن Panic Room از به عبارتی ابتدا به حرکت درمی‌آید و او‌لین راز را مگ فاش میکند ; وقتی که فروشنده منزل در حال نمایش دادن اتاق خواب اصلی‌ست مگ به اندازه اتاق شک و تردید می کند و فروشنده منزل او‌را از وجود یک اتاق دیگر در اتاق خواب آگاه می‌سازد ; اتاقِ امنی برای مواقع ضروری که مجهز به سیستم مانیتورینگ و خط گوشی تلفن غیر وابسته است .
عامل شانس و موفقیت فیلم‌های فینچر صرفا بخاطر ایده‌های او نیست. چرا که وی عنصرها دخیل در فیلم‌سازی را به مقداری که فضای فیلم‌نامه طلب میکند توسعه و گسترش داده است. برای ساخت جغرافیای آن دقیق‌ترین مختصات‌ها را به فعالیت میگیرد .
نمونه‌ بارز آن را می توانیم در سکانس معرفی اتاق امن مشاهده کنیم. در آن رمان که مگ وارد اتاق امن میشود با کنجکاوی پی کشف بخش های متفاوت اتاق سرک می کشد و از دیدن مانیتورهای اتاق ابراز عصبانیت مینماید , ‌این سکانس هنگامی به نقط ی اوج خودش میرسد که فروشنده درِ فولادی اتاق را می‌بندد و دوربین ها با حرکتی مرکب از پَن و زوم سعی در به تصویر کشیدن استرس و دلهره مگ را دارند که می خواهد با نفس نفس زدن از فروشنده که در را باز نماید.
همین سکانس کافی‌ست تا شخصیت مگ برای مخاطب صورت بگیرد ; شخصیتی مهم و عصبانی که از قرار گرفتن در فضای بسته ترس دارااست , درحالیکه می بایست در ادامه فیلم اتاق امن Panic Room زمان قابل توجهی را در آن اتاق سپری نماید و با ترسش کنار بیاید .

 

اتاق امن Panic Room 2

این یک مثال از استفاده تکنیک‌های صحیح فیلم‌برداری برای خلق وضعیت در فیلم است ; دیگر عنصری که همواره در اثر ها فینچر کاربرد دارااست رنگ و روشنایی است , در فیلم سینمایی اتاق امن Panic Room از رنگ‌های طیف سرد استفاده شده‌است و نورپردازی آن تماماً سوژه‌محور بوده است. در کمتر صحنه‌ای از فیلم شاهد روشنایی گسترده‌ای هستیم که پهنه میزانسن را نمایان نماید ; نمونه‌ای از این دستور را می‌توان در سکانس بالا رفتن سارقان از راه‌پله دید ; نورپردازی به گونه‌ای طراحی شده که توجه مخاطب صرفا به سارقان معطوف است و جز صورت آنان دیگر اجزای تصویر به سختی دیده می شود , در همین حین پای یکی‌از سارقان به توپ بستکبال برخورد کرده و مگ را که متوجه حضور غریبه‌ها در خانه شده‌است را هراسان‌تر می کند .
احتمالا بررسی جداگانه‌ی این ریزه‌کاری‌ها و تکنیک‌ها , چیزهایی ساده و ابتدایی به نظر رسد , ولی تلفیق این‌ها با یکدیگر تعلیق‌هایی را خلق و خوی می‌نماید که به مهیج‌تر شدن فیلم یاری می‌نماید .
عنصر دیگر یعنی تدوین را هم می‌توان درین سکانس مورد مطالعه قرار داد ; در سکانس بالا رفتن سارقان از راه پله در تدوین از تکنیک‌های موشن‌کات و پارالل‌کات استفاده شده شده‌است که به همراه موسیقی نوشته , موقعیتی حیاتی و دشوار را برای مگ و تصمیم‌گیری وی خلق می نماید , و او‌را دربین دوراهی نجات خویش و حبس در اتاق امن و یا این که در کنار فرزندش بودن قرار می دهد .
تمامی موضوعات دست به دست هم داده اند تا ما شاهد تریلر جذاب از فینچر باشیم. تریلری که همراه با کشمکش بین سارقان و مگ‌ودخترشمی باشد؛ تریلری که بدور از اغفال مخاطب و حواس‌دزدی تبدیل به یک جنگی تمام عیار برای زنده ماندن سارا می گردد ; جونیور , نوه طمع‌کاری که قربانیِ‌ نقشه خودش میشود ; رائول , سارقِ دیوانه‌ای که تقاص فعالیت خویش را خیلی زود پس می دهد و برنهام‌ی که برنده به سرقت نمی شود ولی خرده شرافت‌های یک آدم را به نمایش میگذارد ; می توان از افیلم اتاق امن Panic Room با قواعدی کلاسیک با عنوان یک تجربه بسیار موفق در خلق اثر هیجان انگیزی یاد کرد. به صورتی که مخاطب را در 100 دقیقه نمایش خویش سرپا نگاه میدارد .

اشتراک گذاری